top of page
  • Kateřina Jechová

Přerušovaný půst 16:8 | 1. měsíc - průběh, fotky a doporučení

Konečně jsem se odhodlala a pustila se do přerušovaného půstu. Dodržovala jsem ho cca 3 roky zpátky, ale tenkrát mi nevyhovoval kvůli nepravidelnému režimu. Měla jsem 3 zaměstnání a pravidelnost ve stravování byla nereálná. Teď jsem se ale ustálila a rozhodla se dát tomu šanci.


V čem spočívá přerušovaný půst 16:8?

Jednoduše - 16 hodin držíte půst a 8 hodin smíte jíst. A je jen na vás, od kdy do kdy si nastavíte dobu půstu. Například já si nastavila, že jím od 12:00 do 20:00. Vyhovuje mi to, protože nerada snídám a večer před spaním stihnu v klidu všechno strávit, aby se mi dobře spalo. V době půstu nesmíte nic jíst a pít můžete pouze vodu, neslazené čaje a černou kávu (jedno espresso má pouze 4 kalorie). Když máte krizi, můžete si dát kousek zelené zeleniny. Já osobně zaháněla hlad horkým čajem a žvýkačkami bez cukru. Během doby, kdy smíte jíst, nejste nijak omezovaní. Samozřejmě, furt byste si měli hlídat, zda jíte dostatek bílkovin, tuků, vlákniny apod. protože bez toho tělo nemůže pořádně fungovat. Ale obecně se k přerušovanému půstu neváže žádná dieta. Já se opravdu nijak neomezovala, sežrala jsem i celou čokoládu najednou. :D Jen jsem nechávala 16 hodin denně tělo trávit a odpočívat.


Pro mě osobně je tato forma hubnutí ideální, protože nemám problém nejíst, ale mám problém se omezovat v chutích.


Výsledek přerušovaného půstu po 30 dnech

"První týden je nejhorší."

Tohle se píše v každém článku o půstu. A spousta lidí, kteří přerušovaný půst dodržují, by i souhlasili. Já ale ne. :D Asi to bylo tím, že jsem první týden byla nadšená. Hned druhý den půstu jsem se probudila plná energie a to jsem spala jen 5 hodin. (Proto, že tělo během spánku nespotřebovává energii na trávení, stíhá regenerovat tělo.) Celkově jsem se cítila mnohem víc fresh, méně nafouklá a každé ráno se mi mnohem lépe vstávalo. A tohle všechno jsem pociťovala hned v prvních dnech. Takže první týden jsem neměla problém půst dodržovat, protože mi to za tyto účinky stálo. Pro mě byl nejtěžší 3. týden. Účinky byly furt stejné, ale večery jsem měla hrozné chutě na sladké a už mě to začínalo celé nudit. Ale vydržela jsem a teď po měsíci to dodržuju dále, protože mi to za to stojí.


hubnutí díky přerušovanému půstu

Všechny fotky jsou focené hned ráno po probuzení (to jde poznat podle vlasů :D), úmyslně ve stejném oblečení a na stejném místě, aby ten rozdíl na fotkách byl co nejrealističtější.


Fáze půstu

V průběhu půstu tělo prochází různými fázemi. Zvyšování hladiny krevního cukru - pokles hladiny krevního cukru - stabilizace hladiny krevního cukru - spalování tuků - autofagie - stoupání hladiny růstového hormonu.

Na ploše mobilu mám nastavené tyto widgety, díky kterým sleduju, v jaké fázi zrovna jsem a to mě hrozně baví. :) Víc informací o aplikaci najdete níže.



Doporučení, než se do toho pustíte:

1. Pokud se rozhodnete dodržovat přerušovaný půst, doporučuju to alespoň ze začátku moc lidem neříkat. Bohužel to není moc známé a z vlastní zkušenosti vím, že si lidi z toho začnou dělat srandu nebo to jinak shazovat. A to není zrovna motivující. Když jsem začala, řekla jsem to jen mému příteli a dvěma moc dobrým kamarádkám. Ostatní lidi se to dozvěděli jen proto, že se mě prostě v době půstu zeptali, proč nechci něco ochutnat. A já jim prostě nechtěla lhát. Takže jsem o tom řekla skoro všem svým bývalým kolegům a rodině. Někteří na to reagovali neutrálně, pouze 2 lidi mě v tom podpořili a od zbylých jsem si poslechla:

"To je nějaký moderní způsob hladovění?"

"Abys náhodou nepřibrala, haha!"

"Ježiš, to jsou vymoženosti."

"A víš, že kalorie neumí hodiny? Hahaha!"

"To jsi až tak pobožná nebo proč?"

A jiné...

Tyto řeči se brzo naučíte ignorovat, ale jsou úplně zbytečné a nepodporující, tak je lepší se jim rovnou vyvarovat. Já se později naučila říkat, že jsem už plná nebo že nemám chuť, místo toho, abych to někomu vysvětlovala.


2. Doporučuji si stáhnout do mobilu aplikaci na kontrolu půstu. Já osobně používám aplikaci YAZIO. Stojí mě 329Kč na rok, ale platím si ji už 3. rok tak nevím, jestli se něco nezměnilo pro nové členy. Funguje jako kalorické tabulky, můžete si tam hlídat živiny i jídelníček, nastavit si cíle, hlídat pitný režim, najdete tam spoustu skvělých receptů a taky tam je celá složka zabývající se přerušovaným půstem. Tam si načtete spoustu užitečných informací, vyplníte test který zhodnotí, která forma půstu je pro vás ideální a sledujete pokroky. Taky si pak na plochu můžete dát ty witgety, co jste viděli výše. Jsou i jiné aplikace na hlídání půstu, například Fasta - stojí 249Kč jednorázově a je to taková jednoduchá aplikace na přehled půstu, nic jiného tam nenajdete. Má také widgety, ale widget na popis fází zabírá skoro celou plochu. Nebo aplikace Fastik - stojí 699Kč na rok, ale první týden máte zdarma. Můžete si zaznamenávat jídlo, ale nepřijde mi to tak přesné a přehledné. Každopádně přehled ohledně půstu i pitného režimu mají hezky zpracovaný a také tam najdete spoustu užitečných článků. Ale widgety nemají žádné. Doporučuji si aplikaci Fastik stáhnout alespoň na ten týden a pročíst si všechny ty články. Sama jsem to předplatné zrušila 6. den a platba se nestrhla.


 

Přerušovaný půst bych obecně moc doporučila. Zhubla jsem za měsíc 8cm v bocích, mám víc energie, lépe se mi vstává, mám lepší náladu a jsem celkově taková ✨fresh✨ :D. Každopádně tady nekončím, mám v plánu s půstem pokračovat. Už jsem sice v bodě, kdy mám svoje tělo ráda, ale nejsem tam, kde bych chtěla být. Chci napsat druhý díl o přerušovaném půstu, ale aby to mělo smysl, sepíšu ho až za pár měsíců. Tak zatím!


Pac a pusu, Katy

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page