top of page
  • Kateřina Jechová

Tichá móda | Co to je a čím mi je tolik sympatická?

Možná jste se s pojmenováním "Tichá móda" nebo-li "Silent fashion" už setkali, možná ne. Už ani nevím, kdy jsem tento název slyšela poprvé. Pár let to ale určitě bude. Váhala jsem, jestli tento článek napsat, protože bude lehce kontroverzní. Ale když jsem se snažila o Tiché módě něco vygooglit, nic moc jsem nepotkala, alespoň tedy v češtině. Takže když to na českém internetu chybí, tak já to doplním. :)


V tomto článku nechci nikoho urážet ani jinak shazovat. Představím vám, co to Tichá móda je a jak ji vnímám já. Je to čistě můj názor a ráda bych toto téma šířila dál.



Ve zkratce - Tichá móda na první pohled neprodává značku. Jde o oblečení, boty, kabelky, doplňky apod. od luxusních návrhářů, které na sobě nemají obrovské logo nebo název značky. Produkty, které nejsou drahé pro obrovské logo přes celý hrudník, ale pro svůj originální design a kvalitu provedení.


Když si ze zvědavosti prohlížím nejrůznější kolekce luxusních návrhářů (Dior, Gucci, Prada, LV, Valentino, Hermés, Chanel, Jimmy Choo, Celine apod.), všímám si, že se jejich produkty pomyslně dělí na dvě části: 1. produkty, které pomalu křičí název značky. 2. Produkty, u kterých by jenom opravdový módní nadšenec na první pohled poznal, že se jedná o luxusní kousek. A když to trochu prozkoumáte, určitě si všimnete, že produkty s obrovským logem značky, jsou obecně levnější, než ty, které na sobě logo vůbec nemají, nebo jen úplně malinké. A ono to dává smysl...


Pro příklad... Úplně obyčejná trika nebo mikiny s logem přes celý hrudník nebo kabelky poseté logem, které nemají zrovna revoluční design ani materiál, VERSUS luxusní šaty a kabáty s originálním designem a z kvalitních materiálů. Opravdu teď nechci nikoho nijak urážet a bude to znít blbě... ale je mi jasné, že takto nad tím přemýšlí i samotní návrháři - ta první část produktů, je určená chudým lidem. Nemyslím tím lidi s málo penězi, ale ti, kteří chudě přemýšlí. Tahle věta mi dost možná zajistí pokles čtenářů, ale doufám, že pochopíte, jak to myslím.


Když někdo dá 3000Kč za úplně, ale úplně obyčejné triko s velkým logem, je jasné, kvůli čemu to kupuje. Kvůli tomu logu. Aby každý, kdo ho viděl, si řekl "hustý, on na to má prachy." Nekupuje si to proto, že by chtěl kvalitní materiál, ani proto, že je skutečný obdivovatel dané značky. Jsou schopní dát neskutečný peníze za produkt, který nemá hodnotu ani 100Kč. Proto jsem řekla, že ti lidé nemusí být finančně chudí, jen chudě přemýšlí.


Mně, jakožto obdivovateli luxusních návrhářů, je líto dát velké peníze za produkt, u kterého bych si zaplatila jenom značku. Když už dám XX tisíc za kabát, chci, aby v tom byl otisknutý osobní design daného návrháře, aby byl z kvalitních materiálů, aby to byl kousek, který se mnou vydrží minimálně 20 let. Samozřejmě, že si i u těchto produktů připlatíme za značku. Ale to je stejné jako u umění. Uznávané a kvalitní umění stojí víc, než je jeho materiální cena. Ale jeho obdivovatelům za ty peníze stojí.


To je, myslím, rozdíl mezi skutečnými nadšenci pro módu, a lidmi, kterým jde jen o uznání okolí.



Teď jste mohli vidět příklad několika produktů, které jednoduše křičí název značky, a přitom jejich design není ničím originální ani v nich nevidíte "stopu" daného návrháře. Samozřejmě spoustě lidem se toto jednoduše líbí, a to nikomu neberu. Jen chci ukázat příklad toho, co se úplně neřadí do Tiché módy.


Samozřejmě většina značek má pár produktů, které sice nesou výrazný název nebo logo značky, ale přesto je to jejich originální design. Například vlastním kabelku Dior Book Tote, která je sice posetá logem a uprostřed má velký nápis "Christian Dior", ale má svůj originální design, ve kterém se odráží vkus Diora. A je krásná, kvalitní a praktická.



Na této nástěnce jsem vám zase ukázala nejen to, co znamená Tichá móda, ale zároveň několik mých vysněných kousků. Naprosto ikonický trench coat od Burberry, který na sobě nemá žádné logo, jen má na vnitřní straně ikonický vzor. Ikonická kabelka Birkin, na kterou je čekací doba i několik let, její cena začíná na 200 000Kč a zároveň funguje jako investice, protože její cena každoročně stoupá. A nebo klasické kožené hodinky Cartier, které nosila i princezna Diana a jsou navrcholu mého wish listu, co se módy týká.


Je mi jasné, co si asi říkáte... Že je blbost dát velký prachy za něco, na čem ostatní ani neuvidí, že to tu hodnotu má. Upřímně... o to v Tiché módě jde. Nejde o obdiv okolí, jde o to, že to víte vy, že vám dělá radost, nosit opravdovou práci návrhářů, které obdivujete. Nejde o obdiv okolí. I proto, že z vašeho majetku není nikdo tak na větvi, jako vy sami. Takže nemá smysl oblékat se pro druhé. A jak jsem řekla - je to umění.


Pac a pusu, Katy

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page