top of page

Jak účinně zrychlit metabolismus

Debata na téma zrychlení metabolismu, často spadají do mýtů. Někteří dokonce tvrdí, že metabolismus nijak zrychlit nejde, že se s tím člověk narodí a už to neovlivní. Opak je ale pravdou, a já jsem živý důkaz. Co je to metabolismus a jak ho snadno zrychlit?



Metabolismus je v našem těle dost důležitá a citlivá funkce. I proto většina výživových poradců nedoporučuje "rychlé a zázračné diety", které často způsobují jo-jo efekt. Většina takových diet vám opravdu pomohou rychle zhubnout, ale naprosto vám rozhodí metabolismus. Často se taky stává, že jakmile narušíte takovou dietu, metabolismus se vám úplně zastaví. A to je pro naše tělo obrovská zátěž.


Co je to metabolismus?

Jinými slovy se jedná o látkovou přeměnu. Je to takový genetický mechanismus, který určuje ukládání živin do tukové tkáně. Nejjednodušeji řečeno - pálí kalorie, které sníme a vypijeme.


Samozřejmě, i když rychlost metabolismu z velké části určuje genetika, existuje spousta způsobů, jak metabolismus urychlit, aniž byste ohrožovali vaše zdraví.


1. Dostatek spánku

Tohle nebude žádná revoluční informace, ale jelikož ji většina lidí nebere na velkou váhu (hlavně studenti a prací vytížení lidé), musím ji tu zmínit. Spánek v našem těle ovlivňuje hned řadu důležitých faktorů. Nejen, že jeho nedostatek zvyšuje stres, pravděpodobnost zánětů v těle, negativně ovlivňuje naši duševní pohodu, ale dokonce může vést k přibírání na váze. A s tím velmi úzce souvisí metabolismus. Takže pokud vás trápí jakýkoliv z jmenovaných problémů, několik dní za sebou zkuste spát 7-9 hodin, a uvidíte, že se ihned budete cítit lépe.


2. Strava

I když důvodů, proč by někdo chtěl zrychlit metabolismus je mnoho, většina lidí se o to snaží právě kvůli hubnutí. A i když je fakt, že zhubnout se dá na všem (záleží na množství kalorií v poměru aktivity), pizza, hurgery a hranolky z friťáku vám metabolismus moc zrychlit nepomohou. Pozor také na rafinované cukry (sladkosti), které zvyšují produkci inzulinu, rozhodí metabolismus, a tak ho zpomalí. Ovšem čerstvé potraviny plné důležitých látek (bílkoviny, vláknina, vitamíny, omega-3, zdravé tuky,..), vám pomůžou zrychlit metabolismus raz dva.



3. Pohyb

Poklidné procházky, jemná jóga a jakýkoliv pohyb bez zvýšené tepové frekvence může efektivně zrychlit váš metabolismus. I když to může znít pochybně, nadměrné cvičení může tělu způsobit zbytečný stres. Vytvoří v těle kartizol a ten způsobí zpomalení metabolismu. Samozřejmě, větší fyzická zátěž je pro naše tělo také zdravá, ovšem je potřeba začínat postupně. Nejdříve si dopřejte 10-20 minut klidnější fyzické aktivity a postupem času přidávejte na zátěži. Ale myslete na to, že nikdy nesmíte svoje tělo zbytečně přemáhat.


4. Čaj Matcha

O blahodárných účincích čaje Matcha jsem již napsala článek (zde). Ale ráda bych zopakovala jeden z nejlepších benefitů tohoto čaje - dokáže zrychlit metabolismus až o 40%. Ale nezapomeňte - všeho s mírou! I tento čaj má doporučenou denní dávku. Především díky jeho vysokému obsahu teinu (kofeinu).

 

Jak jste už mohli poznat, metabolismus úzce souvisí se životním stylem. Zkuste začít zlehka a postupně si tyto rady zavést do svého režimu. Uvidíte, že se bude cítit lépe a plní energie. Držím vám palce!


Pac a pusu, Katy

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page