top of page
  • Kateřina Jechová

Osm pilířů jógy

Fyzická praxe není o nic méně důležitá, než duchovní praxe a to chápal už Pataňdžali, velký mudrc a myslitel. A díky svých súter rozdělil jógu na 8 pilířů známých jako ashtangy. A já vám je dneska v krátkosti představím.



Jama

Sebeovládání

Jamy popisují způsoby, jakými můžeme kontrolovat své jednání a reakce. Respektive radí, jak praktikovat jógu mimo naší podložku. Dělí se na 5 jam: Ahimsa (nenásilí), Satja (upřímnost), Astéja (nekrást), Brahmačarjá (zdrženlivost), Aparigraha (skromnost).


Nijama

Sebezdokonalení

Nijamy ukazují, jak nakládat se svým životem, jak se chovat a cítit. Dělí se na: Šaučá (čistota), Santóša (spokojenost), Tapas (duchovní očista), Svádhjája (studium sebe sama), Íšvara Pranidhána (víra ve vyšší moc).


Ásána

Fyzické cvičení

Ásána je fyzické cvičení jógy. Jsou to pozice, například střecha nebo kobra, a všechno to protahování a balanční pózy.


Pránájáma

Dýchání

Jedná se čistě o práci s dechem. Existuje mnoho druhů jógového dechu. Jeden z nejčastějších a nejjednodušších je naučit se dýchat pomalu a zhluboka do břicha. To, že se snažíte vědomě naplnit plíce vzduchem, vás může zklidnit a snížit u vás stres.



Pratjahára

Odtažení pozornosti od smyslových vzruchů

Náš celý život je o 5 smyslech. Hnat, chuť, zrak, sluch a cit. A pratjahára nás učí se odreagovat od vnějšího světa a obrátit se dovnitř, kde zažíváme náš vnitřní stav bytí.


Dhárana

Koncentrace

Dhárana je schopnost soustředit se na jednu věc a vypustit z mysli všechno ostatní. Pozornost je jako sval - čím více ji používáte, tím silnější se stává.


Dhjána

Meditace

Jednoduše se jedná o schopnost vypnout mysl od všeho ostatního a soustředit se na jednu jedinou věc. Nejčastěji se lidé během meditace soustředí pouze na svůj dech, a kdykoliv se myšlenky zatoulají, ihned se navrátí pouze k tomu dechu.


Samádhí

Pohroužení se či osvobození se od mysli a těla

Samádhí znamená dokonalou vyváženost, při níž je mysl klidná a tělo ve stavu vnitřní stability. Je to ono již zmiňované teď.

 

Doufám, že jsem vám dodala dostatek zajímavých informací. Věřím, že pokud jste jógový nadšenci, jistě si některé (ideálně všechny) pilíře osvojíte. Koneckonců mám pocit, že některými z nich by se měl řídit každý, kdo chce žít v rovnováze a míru.


Namasté, Katy

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page