top of page
  • Kateřina Jechová

Jóga - jak začít a kde se inspirovat

Jóga se poslední dobou stává čím dál víc populární. A já se rozhodně nedivím. Za poslední půlrok přibylo na sociálních sítích nemálo krásných fotografií jogínů a jogínek, které inspirovali mnoho lidí, aby využili čas v karanténě ve stylu jógy. Jelikož se moje maličkost (doslova) už nějakou dobu jógou zabývá, rozhodla jsem se napsat tento článek pro ty, kteří s jógou úplně začínají a hledají, kde se inspirovat.



Pro začátek bych vás chtěla upozornit, že nejsem žádný Yoga master. Stále se považuji za začátečníka, a tím taky jsem.(Proto do tohoto článku vkládám fotografie cizích jogínek. Protože ony jsou ladné a pružné, zatím co já při józe připomínám v křečích se svírajícího vorvaně.)Ale baví mě to a cítím, jak se pomalu, ale jistě zlepšuju!!


Moje začátky

O jógu jsem se úplně poprvé začala zajímat v červnu 2018. Ale opravdu jen zajímat. Četla jsem si články na internetu, koukala na videa na YouTube, jednou jsem zkusila jednu sestavu a tím to haslo. O rok později, v červnu 2019, jsem se opět začala zajímat o jógu, a zhruba dva měsíce jsem cvičila podle lektorů na YouTube. Ovšem jakožto úplnému začátečníkovi, mi bylo spoustu asán (pozic) nepříjemných, a tak jsem opět ztratila chuť se o něco pokoušet.


Ale teď se přesuneme o půl roku dopředu - na začátek tohoto roku. V první polovině ledna jsem se rozhodla, že opravdu pojmu jógu jakožto můj životní styl (anebo se o to alespoň pokusím). Koupila jsem si dvě knihy o józe, které jsem přečetla za tři dny. Svoji starou a bordel-zanechávající podložku na cvičení jsem vyměnila za novou, krásnou a překvapivě drahou podložku určenou na jógu. (Za tu cenu ale opravdu stála.) Začala jsem na YouTube odebírat několik lektorek jógy a zkoušela podle nich cvičit. Když jsem v březnu usoudila, že je na čase se přihlásit na skupinové lekce, vláda jako naschvál zavedla nouzový stav a skupinové lekce se zrušily. Takže mi nezbylo nic jiného, než zůstat doma a koukat na různé online lekce. Ovšem už je to skoro půl roku, a já jsem jógou stále nadšená (?posedlá?). Každým momentem (ano, i teď), se nemůžu dočkat, až se zas budu na své krásné jógamatce pokoušet o nejrůznější asány.



Mnou ověřené rady pro začátečníky

  • Dříve, než se po hlavě pustíte do všelijakých sestav, objednejte se na individuální lekci k certifikovanému lektorovi. Jógových studií je v ČR spousta, stačí si najít jakékoliv studio, které vám bude sympatické, a objednat se nejlépe na individuální lekci, nebo alespoň na skupinovou lekci určenou pro začátečníky. Je to důležité hlavně proto, abyste se naučili jak správně dýchat, jak se pohybovat abyste si neublížili apod.

  • Zjistěte si, jaké druhy jógy lze praktikovat a která vám vyhovuje nejvíce. Druhů je spousta a každému sedí něco jiného. Někdo upřednostňuje klidné sestavy plné meditací, jinému Power jóga náročná na fyzičku, a dalšímu Hot jóga v 42 stupních celsia.

  • Přečtěte si knihu Jóga pro začátečníky od Cory Martin. Všechno, co se týká jógy, v ní najdete jednoduše vysvětlené. Ať už druhy jógy, styly jógy, meditace, sestavy, a také 32 základních pozic i s popisky, jak je správně praktikovat.

  • Toto "moudro" dojde všem, kteří už jógu někdy cvičili, ale i tak ho sem napíšu. Cvičte ideálně v legínách a přiléhavém tílku/triku, nebo pouze v legínách a sportovní podprsence. Existuje spousta pozic hlavou dolů (například pes hlavou dolů/střecha), při kterých by vám volné triko stále sjíždělo přes hlavu, a to není zrovna dvakrát pohodlné.

  • Pravidelnost je v józe dost zásadní. Jelikož v ní jde především o flexibilitu, sílu a rovnováhu, je potřeba, abyste se józe věnovali pravidelně.

  • Když jste uprostřed dlouhé sestavy a dochází vám síly, prostě na chvilku přejděte do pozice dítěte. Je to velmi příjemná odpočinková pozice pro začátečníky. Je jedno, jestli jste doma nebo na skupinové lekci. V józe jde především o to, abyste se cítili dobře a zbytečně své tělo nepřemáhali.



Kde se inspirovat a podle koho cvičit

Prvním zdrojem, který vám chci doporučit, je fitfabstrong.cz. Nejen, že dělají 4 týdenní fitness program zcela zadarmo, ale také letos sestavily skvělou 30 denní jógovou výzvu. Původně je určena na letošní duben, ale samozřejmě není problém, když s ní začnete kdykoliv jindy. Stačí si vytisknout plán ke cvičení a pustit se do toho. Skvělé na této výzvě je, že na 30 dnů obsahuje jen 18 videí (3 - 4 videa na týden), tudíž máte čas i na ostatní povinnosti a odpočinek.


Skvělá videa, podle kterých lze praktikovat jógu z pohodlí domova, vytváří Bára Sedláková. (Odkaz zde.) Na jejím kanále najdete ať už příjemnou Evening jógu, tak i Flexibility jóga flow, nebo dokonce Flexibilní hamstringy. Zároveň natočila video Úvod do jógy pro začátečníky, kde najdete spoustu užitečných informací.


Jedním z velmi úspěšných YouTube kanálů je Yoga with Adriene. Tato zahraniční jogínka má na svém kanále přes 7 milionů odběratelů, a není se čemu divit. Má několik 30 denních jógových výzev, a vytváří videa snad s každým druhem jógy, který existuje. Na jejím kanále si každý najde to svoje.


Posledním zdrojem inspirace, který vám představím, je časopis Jóga dnes. Najdete v něm články vhodné pro začátečníky, pokročilé i pro ten typ jogínů, co si vidí až na záda. Spousta inspirace, jak z teoretické části, tak z té praktické. Sama si tento časopis kupuju a pokaždé v něm najdu spoustu zajímavých a užitečných informací.

 

Doufám, že vám moje rady a tipy do začátků s jógou pomůžou a oblíbíte si ji stejně jako já. A pamatujte - pokud vám ze začátku některé asány budou nepříjemné, a budete si připadat jako v křečích se svírající vorvaň, prostě vytrvejte, a jednou zjistíte, že i pozice psa hlavou dolů/střecha, je opravdu odpočinková pozice.


Namasté :)

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page