• Kateřina Jechová

Kolagen | k čemu přesně slouží?

(Pro začátek chci upozornit, že nejsem lékařka a nejsem tomuto oboru vyučená. Pouze čerpám z vlastních zkušeností a informací, které jsem za léta nasbírala v knihách a na ověřených webových stránkách a studií.)


Kolagen je u většiny lidí velmi podceňovaná látka, která má na naše tělo spoustu pozitivních vlivů. Podporuje krásu i samotné zdraví našeho těla. Co to kolagen vlastně je? Co všechno ovlivňuje? Jde podpořit nebo zamezit produkci kolagenu? Jak se má užívat? Na to všechno vám v tomto článku odpovím.



Co je kolagen?

Bílkovina, která je stavebním kamenem našich pojivových tkání. Funguje jako pojivo prakticky v celém těle. Pro lepší představu se dá říci, že je to lepidlo, podporující práci buněk v tkáních. Svoji funkci plní v kostech, šlachách, kloubech, pokožce, cévách, ale také v rohovce oka a v zubech.


V současné době známe 27 typů kolagenu. Pro nás jsou však nejdůležitější první 3 typy.

  • Typ I - tvoří až 90 % veškerého kolagenu v našem těle. Tvoří strukturu kostí, šlach, kůže, zubů, vláknité chrupavky a pojivových vláken.

  • Typ II - má za úkol tlumit nárazy v kloubech.

  • Typ III - tvoří strukturu orgánů, tepen a svalů. Je součástí hlavně mladých organismů, později ho nahrazuje kolagen typu I.

K čemu je dobrý?

V podstatě je to životabudič. Pokud denně doplníte potřebné množství kolagenu, vyhnete se nepříjemným vedlejším účinkům spojených se stárnutím.


Je dobrý na:

  • problémy s pletí - proti suché pleti se sklony k akné, vráskám.

  • problémy s vlasy - proti suchým, lámavým a řídkým vlasům.

  • problémy s nehty - proti lámavosti a třepení.

  • problémy s pohybem - proti ztrátě svalové hmoty a bolavým kloubům.



Produkce kolagenu

Do 25. roku života si tělo vytváří kolagen prakticky sám, ovšem později jeho produkce klesá. Po 45. roku života se kolagen téměř sám netvoří.


Kolagen zle získat také z běžné stravy, jen je to složitější. Potřebujete dostatek vitamínu C (ovoce, zelenina), ale také prolinu, glycinu a mědi. K tomu také bílkoviny, které se nachází například v masu, drůbeži, mořských plodech a mléčných výrobcích.


K zamezení produkce kolagenu si také můžeme napomoci sami. Například nadměrnou konzumací rafinovaných sacharidů a cukrů. Dále nadměrnému vystavování slunečního záření bez ochranného faktoru, nebo také kouřením.


Jak kolagen užívat?

Často se setkáváme s krémy obsahující kolagen, které slibují mladistvý vzhled. To je ale bohužel jen na oko a dočasné. Molekuly kolagenu jsou totiž moc velké a nedokáží překonat bariéru kůže. Vytvoří zvlhčení a zvláčnění na povrchu pleti, ovšem nic jiného to neudělá. Nejvíce doporučovaný užívání kolagenu je v tekuté formě. Optimální denní dávka je 2-3g. Méně než 1g by tělo nepocítilo a více než 3g jsou zbytečné.


 

Máte s kolagenem zkušenosti? Napište mi je dolů do komentářů! :)


Pac a pusu, Katy

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše