top of page

Deník vděčnosti - jak a proč ho psát?

Dneska bych vám ráda představila jednoduché psychologické cvičení, které vám může pomoci vnímat svět více optimisticky. Deník vděčnosti si zapisuji skoro rok, a každým dnem vnímám, jak mi pozitivně ovlivňuje život. I když jde o takovou drobnost, která zabere 5 minut.



Je to poměrně známé psychologické cvičení. Zpomalte, uvolněte a zamyslete se, co vám v tento den nebo v blízké minulosti udělalo radost, a za co jste vděční. Vezměte si kus papíru nebo přímo sešit, a zapište si to celými větami. Není to podmínkou, ale ideálně při zapisování myslete i na detaily.


Pro příklad:

Jsem vděčná, že mám zdravé nohy a mohu běhat.

Jsem vděčná, že jsem si dnes mohla vychutnat horkou kávu.

Jsem vděčná, že mám teplou postel, do které se mohu kdykoliv zachumlat.

Jsem vděčná, že se mohu na Vánoce sejít s celou rodinou.

Jsem vděčná, že jsem mohla mít maturitní ples se vším všudy. (Toto jsem si nedávno zapsala poté, co mi kamarádka brečela do telefonu, že nebude mít maturitní ples kvůli covidu.)


Je opravdu jen na vás, co si zapíšete, ale měli byste to myslet upřímně a opravdu tu vděčnost prožívat.



K čemu je to vlastně dobrý?

Je vědecky dokázané, že na co člověk nejčastěji zaměřuje svoji mysl, to si také nevědomky přitahuje do svého života. Tím, že se občas zastavíte a zamyslíte se nad věcmi, za které jste vděční, začneme je právě nevědomky přitahovat, a zároveň váš pohled na svět bude mnohem optimističtější. Také si začnete uvědomovat, jaké štěstí ve svém životě máte. Pokud vás štve, že máte společný pokoj se sourozencem, uvědomíte si, jaké máte štěstí že vůbec pokoj máte. Pokud vás štve, že se každý den topíte v učebnicích a přípravách na zkoušky, uvědomíte si, jaké máte štěstí, že můžete studovat.


Vděčnost aktivuje nejen vylučování dopaminu, ale i serotoninu.

Vědci zabývající se neurofyziologií mozku zjistili, že pocit vděčnosti souvisí s vylučováním neurotransmiteru dopaminu. Dopamin je hormon, který je v podstatě antidepresivum. Mnoho vyráběných antidepresiv způsobuje právě zvýšení produkce dopaminu a serotoninu v mozku. Takže když cítíme vděčnost, chováme se aktivně tak, aby nám bylo dobře.



Jak často a kolik si těch vděčností zapisovat?

To je jen na vás. Někdo si je zapisuje jednou týdně, někdo obden a někdo každý den. Někdo si jich zapisuje 10, někdo 5 a někdo 3. Záleží, jak vám to je příjemné. Já osobně si zapisuji každý den před spaním 5 vděčností, a myslím, že je to takový "aktivnější střed". Moje kamarádka si zase obden zapisuje 3 vděčnosti. Vyzkoušejte, jak vám to bude vyhovovat, zajeďte si režim, ale zase se do toho nenuťte.


Já osobně k zápiskům mých vděčností používám tečkovaný sešit Doller (sehnat jde zde), ale to jen proto, že jsem holka, která potřebuje mít všechno hezký a "tip ťop". :D Vy si můžete vzít nepoužitý sešit ze školy, blok nebo klidně malé lepící papírky. Prostě cokoliv. Efekt to bude mít stejný, pokud to budete myslet upřímně.

 

I když se to na začátku může zdát zvláštní, věřím, že časem si tento návyk osvojíte, a že vám pozitivně ovlivní myšlení - a tudíž i život. A já jsem vděčná, že toto můžu šířit dál mezi lidi. :)


*not sponsored


Pac a pusu, Katy

0 komentářů

Související příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page